ده دزدی بزرگ

خبر دزد یده شدن فاینال فانتزی 13 ‏مهم ترین خبرE3 ‏ امسال بود . اولین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد و آخرین بار هم نخواهد بود . به همین دلیل ما به سراغ ده دزدی بزرگ یا بهتر است بگوییم ده خیانت بزرگ در تاریخ بازی ها برویم. بازی های زیادی چنین داستانی داشتند اما این ده بازی از همه مهم تر بودند . آمار نشان می دهدسگا(دردوره مگادرایو)ومایکروسافت (در نسل حاضر) زرنگ ترین شرکت ها در زمینه قاپ زدن بازی های دیگران بوده اند و نینتندو مظلوم ترین!

Castlevania Bloodlines
ورود سگا وکنسول مگا درایوش نینتندورا ‏به شدت دچار مشکل کرد . کسلوانیا یکی از آن دست بازی هایی بود که به نینتندو خیانت کرد .بازی های دیگررا ‏درادامه خو اهید شناخت.کسلوانیا ،در آن زمان یکی از بزرگ ترین بازی های سبک پلت فرمر بو د و طرفداران نینتندو وقتی مطلع شدندکه یک شماره از آ ‏ن روی کنسول مگادرایو رفته شاکی شدند . این بازی در سال 1994 ‏برای مگادرایو آمد وآن قدرطرفداران وفادار نینتندو را ‏ناراحت کرد که بلافاصله نینتندو ریشه هرچه کسلوانیا بود را ‏از روی مگادرایو کند . چند سال بعد کسلوانیا به پلی استیشن و سپس پلت فرم های دیگررفت ولی کسی ا ‏عتراض نکرد !ظاهرا همه فقط Bloodlines را ‏خائن می دانند..

Rare  
‏ 
‏البته Rare نام بازی نیست نام یک استو دیوی بازی سازی است اما ‏با خیانتش به نینتندو تعداد زیادی بازی را به جبهه ماکرو سافت برد که خودشان یک ده برتر احتیاج دارند .هم کاری Rare و نینتندو بهترین اتفاقی بود که در دوران زندگی نینتندو افتاد زیرا بهترین بازی های SNES و به خصوصی نینتندو 64 همه ‏از محصولات Rare بودند . در سال 2 0 0 2 ‏مایکروسافت Rare را ‏خرید و جزو استو دیوی های داخلی خودش کرد . از بزرگ ترین بازی هایRare ‏می توان به دانگی کونگ، گو لدن آ ‏ی 007‏افسانه ای،Perfect Dark، بانجو کاز ویی، کانکر،Killer Instinct و ویواپیناتا اشاره کرد.

Street Fighter II
‏استریت فایتر 2 ‏را هم جزو بزرگ ترین خائن های جنگ SNES مگادرایوبدانید .استریت فایتر 2 ‏به صورت انحصاری توسط کپ کام برای SNES طراحی شد و به تنهایی توانست فروش این کنسول را ‏چند برابر کند . اما نسخه بعد ی که Special Champion Street Fighter IIنام داشت به طرز مشکوک و غیرمنتظره ‏ی برای مگادرایو عرضه شد . این نسخه درست همانند نسخه Turbo استریت فایتر 2 کنسول SNES بود اما گرافیک بهتری داشت. در این میان مگادرایوبازها می توانستند استریت فایتر را با دسته های شش دکمه مخصوص خودشان بازی کنند که برتری زیادی نسبت به SNES داشت.




Contra Hard Corps
‏کنتر ا ‏هم مانند کسلوا نیا 1 ‏ز بازی های انحصاری و درجه یک نینتندو بود.موفقیت کنترا 3 ‏روی SNES همه را چشم انتظار شماره بعدی نگه داشته بود .اما شماره بعدی ازکنترا ‏هم توسط مگادرایو دزدیده شد . به طوری که این بازی کلا منحصر به مگادرایو بود . این شماره که خیلی ها آن را ‏مشکل ترین بازی ا ‏ز سری کنتر ا ‏می دانند کاراکترهایی جدید مانند یک گرگ نما داشت. بسیاری ا ‏ز SNES بازهایی که در کف بازی کردن کنتر ا ‏مانده بودند مجبور شدند به دوست و فامیل و آشنا متوسل شوند .


Halo
‏شاید بهتربا شد به جای نام هیلونام بانجی را ‏بیاو ریم اما فعلا هیلو از بانجی معروف تر است. استو دیوی بانجی در نه سال اول فعالیتش برای مکینتاش بازی می ساخت. بازی هایی مانند Myth یاOni از عنوان های معروف بانجی برای مک هستند . اما در سال 2000 ‏مایکروسافت بانجی را خرید و بر حسب اتفاق بازی بعدی این استودیو یعنی هیلو تبدیل شد به یک ابر بازی موفق که به تنهایی میلیون ها دلار سود به حساب مایکروسافت روانه کرد و باعث شد کنسول جدید این شر کت بتواند دوام بیاورد . به این می گویند دزدی از نوع درست و حسابی. اما سوال های اساسی این ها هستند که آیا اگرهیلو با همین کیفیت روی مک ساخته می شد می توانست چنین موفقیتی کسب کند ؟و آیا مایکروسافت با خریدن بانجی شانس آورده یا از قبل برای تولید یک بازی بزرگ مانند هیلوبرنامه ریزی کرده بوده است؟ 


Devil May Cry 4
04 سال پیش از خیلی ها (از جمله دبیر تحریریه خودمان)می پرسیدید که بعدا پلی استیشن3 می خری یا ایکس باکس 360 ؟ می گفت پلی استیشن 3 ‏، چون دویل می کرای دارد . اما در کمال بهت و حیرت همگان دویل می کرای 4 ‏تبدیل شد به یک بازی چند پلت فرمی تا د بیر تحریریه انگیزه اش را ‏برای خرید پلی استیشن 3 ‏ازدست بدهد . اوج بدبختی در جریان این دزدی که مایکروسافت از سونی کرده این است که وقتی دویل 1 آ مد ، سونی گفت این عنوان ا نحصاری را ‏به جای رزیدنت اویل گذاشتیم که پلی استیشن یک بازی انحصاری اکشن از کپ کام داشته باشد . 


Final Fantasy XIII
‏تاریخ نشان داده هیح بازی ای مانند فاینال فانتری و رزیدنت اویل در سرنوشت یک کنسول تاثیر نداشته اند . جابه جا شدن این بازی ها به معنی کم و زیاد شدن فروش کنسول هاست. سونی یک بار با فاینال فانتری 7 ‏رو دست بسیار بزرگی به نینتندو زد ولی حالا تا حدودی مایکروسافت آن را ‏جبران کرده است. فاینال فانتزی 13 یکی از بازی هایی بود که سونی تاکید زیادی رویش داشت و همیشه جزو بازی های مهم پلی استیشن 3 ‏محسوب می شد . اما حالا که فاینال 13 ‏روی ایکس باکس 360 ‏هم می آید، سونی و طرفدارانش طوری رفتار می کنند که انگار اتفاقی نیفتاده و خیلی مهم نیست!


Final Fantasy XIII
‏تاریخ نشان داده هیح بازی ای مانند فاینال فانتری و رزیدنت اویل در سرنوشت یک کنسول تاثیر نداشته اند . جابه جا شدن این بازی ها به معنی کم و زیاد شدن فروش کنسول هاست. سونی یک بار با فاینال فانتری 7 ‏رو دست بسیار بزرگی به نینتندو زد ولی حالا تا حدودی مایکروسافت آن را ‏جبران کرده است. فاینال فانتزی 13 یکی از بازی هایی بود که سونی تاکید زیادی رویش داشت و همیشه جزو بازی های مهم پلی استیشن 3 ‏محسوب می شد . اما حالا که فاینال 13 ‏روی ایکس باکس 360 ‏هم می آید، سونی و طرفدارانش طوری رفتار می کنند که انگار اتفاقی نیفتاده و خیلی مهم نیست!

GTA IV  
‏چه کسی می تواند آن صحنه کذایی را فراموش کند که جناب پیتر مور رفتند روی سن و آستین پیراهن سبز رنگشان را بالا زدند و خالکوبی جی تی ای 4 ‏روی باز ویشان را ‏نشان دادند ؟ جی تی ا ‏ی 3 ‏جزو پرفروش ترین بازی های پلی استیشن 2 ‏بود و مایکروسافت مجبور بود دیر یا زود به سراغ آن برود . جی تی ای 4 ‏در این نسل منحصر به هیح پلت فرمی نشد اما فروش بسیار بالایی داشت. آمار نشان می دهد فروشی جی تی ای 4 ‏در ایکس باکس و پلی استیشن تقریبا یکسان است. اما هنوز همه چیز تمام نشده است چون یکسری مرا حل و ماموریت های قابل دانلود به صورت انحصاری برای ایکس باکس 360 می آیند . البته از راک استار اصلا بعید نیست بعد از مدتی این مرا ‏حل ا ‏ضافه را ‏برا ‏ی همه نسخه ها منتشر کند . 

  Final Fantasy VII
‏فاینال فانتری از شماره اول تا شماره ششم بازی مخصوص کنسول های نینتندو بود . در سال 97 ‏دموهایی از سه کاراکتر فاینال فانتری7 ‏نشان داده شدند و اعلام شد این بازی برای نینتندو 64 منتشر می شود . اما یک سال بعد ساکا گوچی این موضوع را ‏تکذیب کرد وسپس اسکوئرسافت رسما اعلام کرد فاینال فانتری 7 ‏بازی انحصاری پلی استیشن سونی است. این خبر بزرگ ترین شوک در دوران عمر طرفداران وفادار نینتندو است که تاریخ نشان داده مظلوم ترین گیمرها هم هستند . فاینال فانتری 7 ‏یکی از موفق ترین بازی های تاریخ است وتاثیرزیادی در محبوب شدن کنسول تازه پای پلی استیشن داشت. از آن زمان به بعد عادت کر دیم فاینال فانتری ها را ‏روی کنسول های سونی ببینیم تا این که امسال مایکروسافت طلسمم را ‏شکست.


Resident Evil 4
رزیدنت اویل 4‏یکی از پنج بازی معروف کپ کام بود که به Capcom5 شهرت داشتند . وقتی در سال2 0 0 2 ‏کپ کام نام این پنج بازی انحصاری کنسول گیم کیوب را ‏اعلام کرد ، دیگر هیح کس در موقعیت گیم کیوب و ثبات آن در بازار شکی نداشت، این پنج بازی شامل رزیدنت اویل 4 ‏، ویوتیفول جو، کیلر 7،Dead Phoenixو P.N.03 می شدند.اما سرنوشت این طور رقم زد که ساختDead Phoenix ‏ به طور کلی متوقف شود، P.N.03 که یک شکست کامل بود عنوان انحصاری گیم کیوب باقی بماند ، کیلر7 ‏هم زمان برای پلی استیشن 2 و گیم کیوب منتشر شود ، ویوتیفول جو بعد از یک سال انحصار گیم کیوب برای پلی استیشن2 ‏ بیاید و در نهایت رزیدنت اویل4 دوسال بعد برای پلی استیشن 2 ‏و سپس PC منتشر شود . اما در این بازی ها رزیدنت اویل به عنوان خائن بزرگ شناخته می شد این بازی به تنهایی منجی گیم کیوب بود و بیش از یک میلیون و ششصدهزار عدد فروخت. نتیجه این شد که گیم کیوب از اوج پایین آمد و در حال حاضر یک کنسول کاملا مرده است در حالی که پلی استیشن 2 ‏و رزیدنت اویل4 ‏مثل نقل و نبات می فرو شند . کپ کام و رزیدنت اویل یک بار دیگر مشابه این بلا را با اسم رمز ورونیکا سر دریم کست آورده بودند. 

                                                                                                             

منبع :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد