بررسی بازی Ghost Recon 2

نام بازی : Ghost Recon Advanced Warfighter® 2 
سبک : Modern Tactical Shooter 
شرکت سازنده : GRIN 
ناشر : Ubisoft 
تاریخ عرضه میلادی : Jul 17, 2007 
عرضه شده بر روی : PC | PS3 | PSP | X360 | WII 
تعداد بازیکنان : 1 بازیکن 
درجه بندی سنی : M بالای 17 سال

نقد نسخه : PC 
- حداقل سیستم مورد نیاز : 

Processor: 
Intel or AMD, 2 GHz 
Operating System: 
Windows XP/Vista 
Memory: 
1024 MB RAM 
Disk Space: 
5 GB 
Graphics Card: 
128 MB DX9.0c compatible card , GeForce 6200 or higher , Radeon 9700 or higher 
Sound Card: 
DirectX 9.0c compatible 
DVD-ROM drive: 
x2 read speed 
DirectX Version: 
9.0c

در زمانی که UBISOFT معروف ترین شرکت در میان بازیکن ها است , Rainbow Six و Ghost Recon و Splinter Cell جز بهترین بازی ها بین بازیکن ها است دیگر بازیکنی نمانده است که نام Thomas Leo Clancy Jr معروف به Tom Clancy به گوشش نخورده باشد. این نویسنده بزرگ در سال 1947 به دنیا آمد و یکی از بزرگترین نویسندگان عصر خود به شمار می آید که بیشتر برای بازی های اکشن می نویسد که او سری بازی های Rainbow Six و Splinter Cell را خلق کرده است. بازی Ghost Recon نیز جز بازی هایی است که او خلق کرده است. 
اولین نسخه بازی, Tom Clancy's Ghost Recon بود که در سال 2001 منتشر شد که سال 2008 رو به نمایش در آورده بود که در آن روسیه و آمریکا به جنگ و جدال پرداخته بودند. 2 سال بعد از این نسخه , Desert Siege منتشر شد که در حقیقت یک نسخه الحاقی بود که در سال 2009 اتفاق می افتاد. در سال های بعد نیز یک سری نسخه برای کنسول های دیگر آمد که معروف ترین آن ها Tom Clancy's Ghost Recon 2 بود که به دلیل این که بسیار بد ساخته شده بود برای PC نیامد و سازندگان بازی از بازیکن ها عذرخواهی کردند و قول نسخه ای برتر برای PC را دادند. 
Ghost Recon Advanced Warfighter® 2 به بازار آمد. این نسخه دارای گرافیکی نسبتا خوب و هوش مصنوعی ای برتر از نسخه قبل بود که به همین دلیل بازیکن ها را به سمت خود جذب کرد. بازیکن باز هم در نقش فرمانده گروه یعنی Michell است و 3 نفر دیگر نیز او را همراهی می کنند. امکانات بازی افزایش پیدا کرده است که معروف ترین آن ها ماشین Mule است که در طول بسیاری از مراحل بازیکن را همراهی می کند. داستان بازی در سال 2014 اتفاق می افتد که در آن گروه Ghost با شورشیان می جنگند که قصد اصلی گروه سرکوب کردن این شورشیان است. 

 

بازی داستان چندانی ندارد ولی کلیات داستان بازی بدین شرح است : 

سال 2014 است. سربازان اینده به جنگی دشوار تر از قبل بر می گردند , جنگی که در مرز جدید آمریکا و مکریکه . گروه Ghost اینبار با لوازم جدید وارد جنگ شدن ولی فقط 72 ساعت برای مقابله با دشمن و جلوگیری از ورود آن ها به خاک امریکا فرصت دارند . این کار که نبرد با گروهیه که به هیچ قانونی پایبند نیستند و برای رسیده به هدفشون هر کاری می کنند کار سختیه که باید توی 1900 مایل بخش مرزی بین این دو کشور انجام بشه و این کار فقط از دست گروه Ghost بر می آید ... 

 

 

بازیکن بیشتر در محیط های کویری و گرم به سر می برد و به همین دلیل سازندگان بازی سعی خود را بر این داشتند که محیطی برای بازی طراحی کنند که به بازیکن حس گرم بودن هوا را منتقل کنند که تا حدودی نیز درکارشان موفق بوده اند . برای مثال وقتی بازیکن در محیط های گرم و طاقت فرسا به دور دست نگاه می کند موج گرما را مشاهده می کند که این نشان دهنده اوج گرما در این منطقه است. 
در بازی وقتی اعضای تیم یا دشمنان می دوند هیچ گونه ردی از خود بر روی زمین باقی نمی گذارند که اگر در واقعیت این اتفاق بیافتد باید گرد و غباری تشکیل شود که نشان دهنده دویدن آن فرد بر روی زمینی است که از شن و ماسه پوشیده شده است و سازندگان بازی این نکته را فقط در فرود و یا پرواز هلی کوپتر ها به کار برده اند _ بازیکن پس از خروج از هلی کوپتر مشاهده می کند که هلی کوپتر باعث به وجود آمدن گرد غباری می شود که نشان دهنده ی وزش باد به وسیله پره های هلی کوپتر است _ . 
نور پردازی بازی چندان هم خوب طراحی نشده است و بیشتر سعی شده که بر روی نور های طبیعی کار شود تا مصنوعی. نور خورشید به صورت زیبایی بر روی ابر هایی که در اسمان است تابیده شده است و چون در بیشتر مراحل بازی خورشید در حال غروب است , بازیکن با نگاه کردن به آسمان متوجه می شود که در یک قسمت آسمان نور خورشید _که تلفیقی از رنگ قرمز و زرد است_ به زیبایی بر روی ابر ها نمایان است ولی سمت دیگر تاریک است . متاسفانه نورپردازی بازی ان قدر ضعیف طراحی شده است که همه اجسام در بازی به صورت کدر به نظر می ایند و به همین دلیل بازی نمی تواند افکت های مربوط به آهن و ... را به خوبی منتقل کند. 

 

در بیشتر مکان های بازی دود وجود دارد. در بازی وقتی نارنجک دودزایی در محیط بسته ای انداخته شود دودی که تولید می کند از سقف آن محل بسته عبور می کند که این یک عیب بزرگ برای بازی است که نشان دهند این است که دود ها حجمی ندارند و طراحی ای ضعیف دارند و یک اشکال بزرگ دیگرش این است که در بعضی مکان ها منبع دود مشخص نیست و بازیکن مشاهده می کند که از دیوار شکسته ای دود بلند می شود ! در مواقعی که تانک ها و یا نفربر های دشمن را نابود می کنید _اگر به صحنه نزدیک باشید_ در یک لحظه صفحه مملو از آتش می شود و سپس بازیکن تانک یا نفر بر را می بینید که ازش دودی غلیظ بلند می شود ولی بعد از مدت کوتاهی , مشاهده می شود که تانک یا نفر آتش گرفته است و فقط دوده رقیقی ازش بلند می شود. 
اگر بازیکن از سلاح های دوربین دار استفاده کند قطعا بر روی لنز دوربین محیط پشت سرش را مشاهده می کند که این یک اشکال است چون سازندگان بازی باید به جای این که از Glass Reflection استفاده کنند باید از Lens Reflection استفاده کنند و محدوده ای که دوربین اسلحه می تواند ببیند را بر روی لنزش منعکس کنند. 
در محیط های وسیعی که در بازی دیده می شود بازیکن متوجه می شود که اجسامی که در دوردست قرار دارند کم رنگ تر و تار تر از اجسامی هستند که در نزدیکش دیده می شوند این افکت _Depth of Field_ در بازی به وضوح دیده می شود ولی وقتی که با دوربین محیط رو نگاه می کنیم قطعا باید _با توجه به فاصله و قدرت عدسی_ محیط رو واضح تر ببینیم ولی سازندگان بازی برای جلو گیری از سنگین شدن موتور بازی این کار را انجام نداده اند. 

 

موتور گرافیکی بازی همان موتور نسخه قبلی بازی است که ارتقاع یافته است. موتور بازی که Modified Unreal Engine V.2.5 نام دارد متاسفانه قابلیت Eye Adaptation را دارا نیست که این یکی از اشکالات بازی است. در کل بهتر بود که ساندگان بازی از موتور پیشرفته تری استفاده می کردند که متاسفانه این کار را نکرده اند. 


در بین بازی مکالمه های کوتاهی بین Michell و همکارانش رد و بدل می شود که برای مثال می توان گفت که وقتی Michell در مکانی ساکت ایستاده است و کاری نمی کند همکارانش جملاتی مانند Talk to me sir و یا Sir ? را به کار می برند که این امر کمک بسیاری به واقعیت جلوه دادن بازی می کند. در بین بازی نیز هر از گاهی Michell با مرکز فرماندهی مکالماتی دارد که در ان ماموریت های جدید خود را دریافت می کند. 
درمورد صدای سلاح ها مطلب خاصی نیست و می توان گفت که همه صدای همه سلاح ها با صدای آن ها در واقعیت یکسان هستند و هیچ اشکالی ندارند. 
موسیقی چنگی به دل نمی زند و بازیکن مشاهده می کند که بیشتر دقایق بازی بدون موسیقی است و وقتی هم که موسیقی ای پخش می شود کمترین ارتباط را با محیط دارد. البته در بعضی مواقع مشاهده می شود که در هنگام جنگ های نزدیک موسیقیه متناسبی _موسیقی تند و بلند_ پخش می شود که باعث بیشتر شدن هیجان در نبرد ها می شود. ولی چون بیشتر بازیکن ها در این گونه بازی ها از سلاح های دوربین دار بیشترین استفاده را می برند بیشتر به سکوت علاقه دارند تا به موسیقی های هیجان انگیز ! 
در کل صداهای موجود در بازی نیاز بازیکن را رفع می کند ولی موسیقی بازی خوب طراحی نشده است. 


شما در آغاز هر ماموریت می توانید اسلحه خود و همکارانتان را انتخاب کنید ؛ همچنین می توانید نوع یاران خود را نیز انتخاب کنید _ SNIPER یا GUNNER و یا ... _. هر نفر به یک اندازه می تواند بار با خود ببرد که شما فقط می توانید به آن اندازه برایشان اسلحه های سنگین و سبک و نارنجک و...تهیه کنید که با خود به میدان نبرد ببرند. در بعضی از مراحل شما می توانید از دو نقطه ماموریت خود را اغاز کنید که به انتخاب خود می توانید بازی را از بخش "A" و یا "B" آغاز کنید. 
در حین بازی ممکن است برای شما یک تانک و یا یک ماشین به نام Mule بفرستند که در بعضی مواقع خیلی به درد شما می خورد . از ماشین Mule می توانید بهترین استفاده را بکنید . زیرا این ماشین در وحله اول برای تامین مهمات شما و افرادتان است و در وحله دوم می تواند به شما کمک کند تا دشمنانتان را از بین ببرید. می توانید پشت این وسیله کمین بگیرید و از ان جا راحت با دشمن مقابله کنید. ویا برای شناسایی منطقه دشمن آن را به منطقه ناشناس بفرستید و به وسیله دوربینی که پشت او نصب شده است منطقه را بررسی و مکان های دشمن را شناسایی کنید تا بهتر با ان ها مبارزه نمایید. 



در طول بازی دستوراتی می توانید به اعضای گروه بدهید که البته یکی از مشکلات بازی این است که دستورات بسیار محدود هستند و به همین دلیل شما نمی توانید انتظار زیادی از ان ها داشته باشید . برای مثال شما میتوانید دستوراتی مانند : برو , حمله , پوشش آتش , بایستید , دنبالم بیایید را به گروهتان بدهید ولی دستوراتی مثل : مکان رو پاک سازی کنید , کنار یک دیگر باشید , یکی از اعضا رو پوشش دهید , منطقه رو بررسی کنید و ... رو نمی توانید به یارانتان بدهید. _در کل به خاطر هوش کم یارانتان در بیشتر جاهای بازی به تنهایی با دشمنان به نبرد می پردازید_ 



به خاطر وسیع بودن مناطق نبرد و وجود دشمنان بسیار , بیشتر گیمر ها سلاح دوربین دار را برای خود انتخاب می کنند زیرا اگر از مسلس ها استفاده کنند قطعا کار بسیار سخت می شود زیرا برای شلیک درست با مسلسل باید به هدف به قدر کافی نزدیک شد که مطمئنا به خاطر هوش بالای دشمنان این کار بسیار سخت خواهد بود. 
دربازی تنوعی وجود ندارد و بیشتر هدف ها هم پاک سازی و یا بمب گذاری است. محیط های بازی یکسان هستند و همه شان در منطقه کویر و در بعضی مراحل در شهر هایی که در این مناطق گرم ساخته شده است به وقوع می پیود. 
در کل بازی دارای گیم پلی ضعیفی است که هر گیمری را خسته و از بازی دل زده می کند . 

هوش مصنوعی دشمنان بسیار بالاست و در حدی است که آن ها از فاصله دور نیز می توانند فرد را هدف قرار داده و از بین برردش ؛ به همین خاطر بازیکن باید به وسیله فکر خود ، به تریقی ان ها را از بین ببرد که کمترین آسیب به خود او و همکارانش برسد که بهترین روش , استفاده از سلاح های دوربین دار است . 
دشمنان از سلاح های مختلفی استفاده می کنند که مهم ترین ان ها سلاح آر پی جی و اسنایپ است , زیرا دشمنان بیشتر با این سلاح ها شما را از بین می برند تا مسلسل های معمولی ! 
یکی از اشکالات بزرگی که در مبحث هوش مصنوعی این بازی وجود دارد, این است که بازیکن مشاهده می کند که افراد تیم ارواح دارای هوش مصنوعی بسیار پایینی هستند که این مسئله سختی کار رو برای گیمر دو چندان می کند . برای مثال بازیکن مشاهده می کند که به افراد تیم دستور داده که به سمت آن دیوار بروند و پشت ان جبهه بگیرند . او مشاهده می کند که بعد از چندین دقیقه 2 نفر از اعضای گروه آمدند و در جای خود مستقر هستند ولی دو نفر دیگر هنوز نرسیده اند ! به همین خاطر به سمت عقب برگشته و مشاهده می کند که ان دو چون به یک دیوار رسیده اند دیگر نتوانستن جلوتر بیایند به همین خاطر بازیکن مجبور میشود که ان ها را به سمت راست یا چپ ببرد و سپس کاری کند که آن ها بفهمند که باید دیوار را دور بزنند !! 



ادوات نظامی دشمن نیز دارای هوش بالایی هستند که در بعضی مواقع بازیکن را متعجب می کند زیرا بازیکن از هر طرفی وارد میدان شود _چه از پشت تانک و چه از دیگر جهات_ لوله تانگ به سمت بازیکن می چرخد و او را هدف می گیرد که این مسئله بازی را بسیار سخت می کند زیرا برای از بین بردن این ادوات باید از سلاح Zeus-MPAR استفاده کرد که این سلاح نیاز به زمانی دارد که روی هدف متمرکز شود به همین خاطر ممکن است در این چند ثانیه ای که اسلحه متمرکز می شود تانک شلیک کند. 



وقتی به گلدانی گلوله ای بر خورد می کند به جای این که در کل بشکند مشاهده می شود که فقط اون قسمت گلوله خورده می شکند و قسمت زیرین گلدون و بالایی اش سالم هست و پس از شکستن قسمت وسطی بر قسمت پایین می افتد. بر خورد گلوله ها به سطح های گوناگون بسیار خوب کار شده است و به صورتی است که جای گلوله در هر سطحی متفاوت است. 



در بازی امکان شلیک به چراغ ها و خاموش کردن آن ها است _که در یکی از مراحل بسیار بدرد می خورد_ ولی در بعضی جاهای بازی مشاهده می شود که هر جقدر شلیک می کنید لامپ از بین نبرد و بعد از 6 – 7 تا شلیک با تفنگ دوربین دار در آخر لامپ می ترکد و خاموش می شود. در موقع شکست اجسام شیشه ای مثل شیشه ماشین ها و شیشه لامپ ها , خورده شیشه های ریزی از آن ها به جای می ماند که ان ها وقتی به زمین می رسند غیب می شوند . 
در بازی آن قدر ها هم نمی شود از فیزیک بازی استفاده کرد مگر در مواقعی که می خواهید وسیله را منفجر کنید تا به وسیله آن دشمنانی که پشت آن پناه گرفتند را از بین ببرید . 



وقتی که یک بازی در مباحث صداگذاری و گرافیک در حد مطلوبی نباشد , تنها بخشی که باعث ارتباط بین بازیکن و بازی مشود هوش مصنوعی بازی است که متاسفانه به خاطر هوش مصنوعی کم یاران میشل این بخش هم چنگی به دل نمی زند. محیط های بازی یکسان هستند و تنها سلاحی که به جمع سلاح های گروه اضافه می شود بعد از بخش اول بازی Zeus-MPAR است که برای از بین بردن ادوات دشمن به کار می رود . به خاطر همین دلایل می توان گفت که بازی GRAW2 از ان بازی هایی است که کمترین ارتباط را بازیکن بر قرار می کند. 


گرافیک و صداگذاری بازی در حد عالی طراحی نشده اند و به خاطر یک نواخت بودن محیط , گیم پلی چندان خوبی نیز ندارد که این ها موجب دلسردی بازیکن از بازی می شود ولی با وجود هوش بالای افراد در نبرد ها شاید گفت که نزدیک ترین عامل بین واقعیت و این بازی هوش بالای افراد دشمن باشد. در کل می توان گفت که اگر سازندگان بازی در ساخت آن تلاش بیشتری می کردند این نسخه خیلی بهتر از GRAW می شد ولی متاسفانه به خاطر کم کاری سازندگان بازی این نسخه کمترین پیشرفت را داشته است. در نتیجه به نظر بنده بازی خوبی برای اوقات فراغت شما نمی باشد ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد